کد مطلب:303645 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:153

سؤال ما از بزرگان فعلی اهل سنت
اینك ما از زعماء و بزرگان اهل سنت و جماعت در سراسر جهان اسلام می پرسیم ای برادران! حدیث ثقلین را یا می پذیرید یا خیر. اگر نمی پذیرید پس باید گفت كه برای بزرگان خود احترام قایل نیستید زیرا این حدیث شریف را علاوه بر علماء شیعه برجستگان از علماء اهل سنت و جماعت در كتابهای خود نقل كرده اند برای نمونه: مسند احمدبن حنبل - سنن ترمذی صحیح مسلم و مستدرك حاكم - و صواعق ابن حجر و تفسیر ثعلبی نیشابوری و دیگران...

و اگر می پذیرید صحت حدیث شریف ثقلین را چگونه جواب رسول خدا را خواهید داد؟ قال رسول الله (ص) انی تارك فیكم خلیفتین كتاب الله و اهل بیتی و انهما لن یفتر تا حتی یردا علیّ الحوض. [1] .

زیدبن ثابت گوید كه رسول خدا (ص) فرمود: من در میان شما دو جانشین بر جای نهاده ام كتاب خدا (قرآن) و اهل بیتم را كه هرگز آن دو از هم جدا نمی شوند تا در حوض كوثر بر من وارد شوند.

و از ابی سعید خدری نقل می كند كه گفت رسول خدا (ص) فرمود: انی قدتركت فیكم ما ان تمسكتم به لن تضلوا بعدی: الثقلین واحد هما اكبر من الاخر كتاب الله حبل ممدود من السماء الی الارض و عترتی اهل بیتی الا و انهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض [2] .

همانا من در میان شما بر جای نهاده ام چیزی را كه اگر به آن چنگ بزنید هرگز بعد از من گمراه نخواهید شد: آن دو چیز گرانبها یكی از دیگری بزرگتر است.

كتاب خدا ریسمان كشیده شده از آسمان تا زمین است و عترتم كه اهل بیت من اند آگاه باشید آن دو هرگز از هم جدا نمی شوند تا در حوض كوثر بر من وارد شوند.

و در حدیثی دیگر از زیدبن ارقم نقل می كند كه پیامبر فرمود:

ایهاالناس انما انا بشر یوشك ان یا تینی رسول ربی فاجیب و انی تارك فیكم الثقلین اولها كتاب الله فیه الهدی و النور فخذوا بكتاب و استمسكوا به... ثم قال و اهل بیتی اذكركم الله فی اهل بیتی، اذكركم الله فی اهل بیتی اذكركم الله فی اهل بیتی. [3] .

ای مردم! من بشری بیش نیستم، به نظر می رسد كه به زودی قاصد خدای من بسویم بیاید و من اجابت نمایم یعنی نزدیك است كه از میان شما بروم ولی دو چیز سنگین بین شما به یادگار می گذارم اولش كتاب خد است كه در آن هدایت و نور است پس قرآن را بگیرید و به آن چنگ بزنید... تا آنجا كه فرمود: دوم اهل بیت من است شما را به خدا در حق اهل بیتم كوتاهی نكنید، شما را به خدا به اهل بیتم وفادار باشید سه مرتبه تكرار فرمود.

و نیز از ابی بصیر روایت شده كه گفت: قلت لا بی عبدالله من آل محمد صلی الله علیه وآله؟ قال ذریته. فقلت: اهل بیته؟ قال الائمة الاوصیاء: فقلت: من عترته؟

قال: اصحاب العباء. فقلت: من امته؟ قال: المؤمنون الذین صدقوا بما جاء به من عندالله عزوجل المتمسكون بالثقلین الّذین امروا بالتمسك بهما: كتاب الله عزوجل و عترته اهل بیته الذین اذهب الله عنهم الرجس و طهرهم تطهیراً و هما الخلیفتان علی الامة بعده [4] .

به حضرت امام صادق علیه السلام عرض كردم: آل محمد (ص) چه كسانی هستند؟ فرمود: ذریه آن حضرت پس گفتم: اهل بیتش كیستند؟ فرمود امامان معصوم كه جملگی اوصیاء آن حضرت اند عرض كردم عترت به چه كسانی گفته می شود؟ فرمود اصحاب كساء را عترت می گویند كه شامل (رسول خدا- حضرت علی مرتضی - حضرت فاطمه زهرا - حضرت امام حسن مجتبی و حضرت امام حسین علیهم السلام می شود) من عرض كردم: امت رسول خدا چه كسانی هستند؟

فرمود: آن مومنانی كه به آورده های پیغمبر از جانب خدا معتقد بوده، چنگ زننده به دو ثقل گرانبها پیامبر باشند آن دو ثقلی كه تمسك به آنها به تمام اهل ایمان واجب است آن دو یكی كتاب خداوند عزوجل یعنی قرآن كریم است و دیگر اهل بیت آن حضرت همان هایی كه خدا پلیدی را از آنها دور ساخته و پاك و پاكیزه اند و آن دو جانشین و دو یادگار به جا مانده گرانبهای رسول خدا بعد از آن حضرت اند.


[1] مسند احمدبن حنبل ج 182/5.

[2] همان /189.

[3] سرمايه سخن ج اول / 509 تأليف سيدمحمدباقر سبزواري - محمد ابراهيم آيتي.

[4] معاني الاخبار شيخ صدوق / 94.